Intervju med en helsingborgare…

Frida Månsson är en sextonårig tjej i Helsingborg som har som hobby att fotografera.
ni hittar hennes blogg Här!

Vad fick dig att fatta intresse för att börja fotografera?

från början ville jag bara fånga minnen, bilder från typ semestrar etc. När sedan jag och min syster vann en kamera (en grym kompaktkamera måste tilläggas!) ökade mitt fotointresse rejält. Jag fotade mycket gräs och gräsdroppar från dagg på den tiden. Faktiskt riktigt bra bilder! Folk berömde bilderna och tack vare det ökade självförtroendet för fotograferandet och jag utvecklades!

vill du jobba med det i framtiden? om inte, vad?

Jag vill, men jag vill inte samtidigt. Klart jag vill hålla på med det som jag älskar och kunna dela med mig av mina kunskaper och bilder till andra. Ibland är jag sugen på att starta ett eget företag. Ta betalt för mina bilder osv. Man kan faktiskt vara både fotograf och jobba med något annat samtidigt. Jag har tänkt lite på att bli barnpsykolog då jag är väldigt intresserad av varför människan tänker som hon gör osv.

berätta om din kamera och utrustning!

Jag har en Nikon D40, som är min första systemkamera. Köpte den på våren 2009 och den hänger fortfarande med! Egentligen är det en nybörjarkamera men det spelar ingen roll. Det som gör skillnad är objektiven. Så mitt tips till dig är att köpa en inte alltför dyr kamera, men som samtidigt är bra, och sedan köpa maaassooor med fina objektiv Till kameran har jag två objektiv, kitobjektivet AF-s Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G ( som jag aldrig använder!) och teleobjektivet Sigma DG 70-300mm 1:4-5.6. Ibland får jag även låna min pojkväns objektiv AF-S Nikkor 35mm 1:1.8 G som jag älskar! Måste köpa ett fast 50mm, påminn mig! Har även fjärris och stativ och ska köpa makrolinser. Sparar även till en Nikon D90 eftersom jag vill ta fotograferandet till en högre nivå!

vad tycker du mest om att fotografera? favoritmotiv?

Jag älskar att fota människor! Det är min passion. Speciellt att fota människor när de inte är beredda, det blir så mycket mer äkta. Jag älskar hur man kan vara ute på stan med kameran och plötsligt se något ur ögonvrån. Man tar bilden och det visar sig att det blev en grym bild. Att kunna fånga de där speciella ögonblicken, att befinna sig på rätt plats vid rätt tid. Det älskar jag.

dina tre favoritbilder och varför är det just dem och fakta om dem!

Herregud, den frågan var inte lätt inte! Har fotat över 20.000 bilder. Men det blir alltid att de senaste bilderna blir ens favoriter. Denna bilden t.ex.

jag älskar den. Det är jag och min pojkvän, bilder symboliserar så mycket kärlek och känsla att det är galet. Den symboliserar även gemenskap och att hålla fast vid varandra. Att alltid finnas där, oavsett vad som händer. Bilden är fotat med AF-S Nikkor 35mm 1:1.8 G och sedan redigerad lite i Adobe Photoshop

är också min favoritbild. Allt är perfekt i den, kanske förutom mina händer (ja det är jag och min påg igen ) Men ljuset var verkligen sådär, helt otrolig solnedgång. Egentligen stod vi inne och lagade mat, jag tittade ut och hoppade nästan upp i luften. Drog upp kameran, gav den till syrran och drog med pågen min till stranden. Fastän hon inte är världens bästa fotograf, blev bilden bäst. Måste tillägga att det var med hjälp av min inställningar på kameran och mina instruktioner som gjorde att hon kunde ta bilden 😀

bilden måste jag säga är den tredje favoritbilden om jag måste välja. Det ligger mycket jobb bakom denna bild, även om det inte syns. Vågorna kom snabbt och syrran var tvungen att gå i våt sand. Men efter många försök och misslyckade resultat kom denna bilden till världen. För mig, men det är kanske bara för mig, så betyder även denna bilden en person som lämnar. Som går sin väg. Jag älskar att sätta texter till min bilder och till detta bilden hade jag två; you walk away from me, don’t even look back och it’s hard to forget someone who gave you so much to remember. Bilden är fotad i thailand, och samtidigt som fotot symboliserar något är den även ett minne för mig. Kommer ihåg exakt hur det såg ut på den stranden, bara genom att se denna bild. Om man som jag inte har världens bästa minne (jag har guldfiskminne!) är detta ett bra sätt att inte glömma bort saker som man vill komma ihåg. Jag har många fler favoritbilder, men eftersom du är så elak begränsades det till svåra tre bilder. Inte okej! Som sista ord vill jag säga, och det har du förmodligen förstått vid det här laget…jag älskar att fotografera. Kram Frida

Kommentera

