intervju med Sara Granér

Vi kulturpiloter tog oss ett snack med serietecknaren Sara Granér som ställer ut sin konst på Dunkers Kulturhus. På torsdag kommer vernissaget att vara.
”Sara Granér är född 1980 och debuterade 2008 med Det är bara lite AIDS. Sedan dess har man kunnat läsa hennes serier på bloggen Bokhora och i tidningar som Galago och Dagens Nyheter. Hon har medverkat i utställningar i bland annat Rom och Tokyo och haft separatutställning på Kulturhuset i Stockholm. 2010 utkom albumet Med vänlig hälsning samt Sara Granérs vikariekalender 2011. Sara Granér tilldelades EWK-priset 2010…”
… som det står på Ordfront Förlag 😉

Hej Sara! Vad gör du för tillfället?
just nu så håller på att rita på väggen till utställningen som öppnar på torsdag. sen så fixar jag med en grislampa jag hållit på med men den vill inte rikta sig åt det hållet jag vill..
om man tänker med vad jag gör på ett annat sätt så håller jag på väldigt mycket med utställningarna och så..

vad är det du ställer ut och var har du ställt ut och publicerat dina verk?
jag har mina orginalteckningar som jag ställer ut, sen har jag haft mycket i tidningar och så, bland annat Göteborgsposten, Etcettera, Galago och Brandt!

hur kom det sig att du fastnade för ritandet? jag menar, jag ritade ju också typ.. små fluffiga moln när jag liten men det blev inte mer än så…
nu finns det ju kommunala musikskolor och det jag gick på var en kommunal bildskola. men jag slutade efter ett tag för att det helt enkelt slutade vara kul. men när jag fick in text i det hela också föll jag dit igen och det blev kul på ett helt annat sätt!

vad inspireras du av? några speciella inspirationer?
jag är med i seriekollektivet Dotterbolaget, där får jag allra mest inspiration. sedan så har jag bott i Mexico och jag har fått höra att mina serier och konstverk påminner mycket om Mexico med färgerna och så men jag har aldrig tänkt på det förrens någon sa det till mig. först då började jag kolla runt på mexicanska konstnärer. bland annat så var det en konstnär, som nu är död, men som gjorde speciella cyklar, det blev jag inspirerad av.
sedan så inspireras jag också av ord, om det är något som irriterar mig så får jag ofta in det i en serie. det är ju nyhetssatir jag illustrerar ganska mycket så från nyheter och radio också..

vad läser du för serier?
jag är inte precis en serienörd utan det är mer romaner och bra böcker jag läser istället för serier. men läser jag serier så är det mest svenska.

vad vill du ha sagt med din konst?
det jag är att folk ska få upp ögonen, se det som är konstigt och skevt. orättvisa också.

vad ville du bli när du var 15?
oj det minns jag inte… men jag var inte inne på serietecknare det vet jag!

okej, tack så mycket, vi ses på vernissaget! 😀
tack själv!

Kommentera

