Balett på konserthuset!

Nötknäpparen

Idag såg jag Nötknäpparen, en av världens mest kända baletter, på Konserthuset. Jag var lite konfunderad inför det hela, då konserthusets scen är ganska liten. Hur ska de få plats att dansa balett där? Svar: Det fick de inte.

Dansarna var duktiga och inlevelsefulla, men tyvärr gjorde det begränsade utrymmet att upplevelsen inte blev densamma som den blivit på en större scen. Dessutom var där ingen levande musik, utan musiken kom från högtalare, vilket är långt ifrån lika bra – det säger ju sig självt, en rockkonsert live är tusen gånger bättre än att sitta och lyssna på en skiva.

Jag vill dock ge ett stort plus till den stämningsfulla kulissen och de härliga kostymerna. Här snålades det inte med pråliga klänningar med korsett och blanka frackar i färgglada tyger.

Måste även tillägga att jag är fascinerad av balettdansares benmuskler. Speciellt den manlige huvudrollsinnehavarens, Nötknäpparen himself. Hans lårmusklers omkrets måste varit större än mitt huvuds!

Ps. Lyssna på den fantastiska musiken här

Kommentera

